Bali nagy B-vel

2012.11.30. 11:29

Indonéziáról mindenkinek Bali jut eszébe és ez nem véletlen, mert Bali kúl hely. Annak ellenére az, hogy nem szívlelem a kifejezetten turista helyeket és kifejezetten irtózom a Bintang trikós, kövér és sörszagú bulléktól, akikből akad bőven a Circle K-k és Mc Donald's-ok árnyékában. Szót sem érdemel a jellegtelen Kuta beach, a köré épült drága resortok, plázák és zsibárusok említésre sem méltók. Akkor miért jó Bali? Elsősorban: Hinduizmus, kultúra, balinézek. Másodsorban: snorkeling, szörfözés, búvárkodás.

Pura Ulun Danu

Karaooke, Rambó, és indonéz tinihorror

Szeretett Surabayámról először éjszakai busszal mentem át Balira. Az utazás maga megérne egy bejegyzést. Az út összesen 313 km, a busz mégis 12 órán át döcögött. Útközben levetítettek eredeti nyelven és felirat nélkül egy amerikai akciófilmet, utána jött a szokásos karaoke, hajnalban megálltunk egy nasi gorengre, mely benne van a buszjegy árában (Rp 140 ezer/ kb. 3200 Ft) majd a kompon megnéztünk egy fél indonéz tinihorrort, amelyben egy kifehérített indonéz lánynak a fekete mágiát űző gonosz varázsló egy lakatlan szigeten lefűrészeli az ujjait.

Indonéziában máshogy kell számolni az utazásra fordított időt. Nincsenek klasszikus értelemben vett autópályák, amik vannak azok furcsa öszvérei a közlekedésre használható betonnal borított felszíneknek. Többnyire az út bal oldalán közlekednek, kivéve, amikor kilométereken át a szembe sávban, az ott haladókat ledudálva előznek. A buszsofőrök kamikaze pilótákat megszégyenítő megszállottsággal és sebességgel vezetik roncsaikat a robogókkal, teherautókkal és személyautókkal túlzsúfolt utakon, a balesetek száma mégis viszonylag alacsony. Persze elég egy az út mellett felborult, vagy éppen félbeszakadt buszt látni ahhoz, hogy az ember ne hunyja le nyugodtan a szemét a 12 órás utazás alatt.

Eat, Pray, Love

Bali szerencsére több mint az amerikai álomgyár egyik díszlete, így nem kell azon stresszelnünk, hogy Ubudban Julia Roberts rendel előttünk csirkés sültrizst a helyi warungban.

Banyuvangiból komppal érkezik az ember Gilimanukba és már ott elkezdődik a varázslat. Füstölő illata, erdők, hegyek, rizsföldek, valamint a házak körül bóklászó kutyák és házi szentélyek látványa tereli el az utazó figyelmét arról, hogy Denpasarig, a sziget fővárosáig még 3.5 órás út vár rá. A sziget nem nagy: hosszában 153, míg keresztben 112 km. De azért ne feledkezzünk el arról, hogy komoly hegyek (3000+) bújnak meg területén.

Bali a hinduizmus erős bástyája, mely ma is őrzi ezt a kivételes és mesés világot: templomok (pura), szellemek, varázslók, gyógyítók rejtőznek a profán hétköznapok és annak díszletei mögött. Akár a Kuta beachen, akár Ubudban a Monkey Forestben, vagy Pantai Putih homokos tengerpartján vagyunk, mindenhol virágokkal, szarungokkal feldíszített szentélyekkel találkozunk és lépten-nyomon belebotolhatunk egy hindu szertartásba.

Kuta Beach

Bintang Bulé buli

Denpasar nem különösen izgalmas hely, nem sokban különbözik más indonéz megafalvaktól. A forgalom nagy, az utak zsúfoltak, a warungok drágábbak a Jáván megszokottnál és több a Circle K. Nem érdemes sok időt a városban tölteni, mozdulni kell. Ezt Balin bérelt robogóval lehet legkönnyebben megtenni. Köszönhetően Kittynek, Denpasarban tanuló vendéglátónknak, nagyon jó áron, mindössze 35 ezer rúpiáért (kb.800 Ft/nap) - az átlag a napi 50 ezer- béreltünk egy elég jó kis automata Yamahát.

Így a kis csapatunk a pápuai „brest” friend Kris vezetésével már az első nap lemotorozott a helyiek által kedvelt Sanur beachre, majd este ittunk egy sört a Kuta beachen, amit néhány kör arak követett az Apache nevű reggae bárban, ahol csak a helyieknek kell belépőt fizetniük! Hajnalig megmerítkeztünk a reggae zene mélységében, majd jó bulé módjára némi hamburgerrel és sült krumplival rögzítettük a sok vonaglás után megroppant belső szerkezetet.

Kuta Beach

Nusa Dua, Ubud, Bloo Lagun és Pantai Putih

Első alkalommal főleg Bali délkeleti részére koncentráltunk. A Denpasartól délre meghúzódó Nusa Dua félsziget tökéletes nászutas és nyugdíjas célpont, hiszen a szoba ablakából vagyonokért egy fantasztikus, ám egyben unalmas homokos tengerpartban gyönyörködhet az, aki nem akar vagy már nem tud kimozdulni. (Van óriássakk is) Természetesen csak a Nusa Dua fesztivál miatt utaztunk le a nyugdíjas paradicsomba. A fesztivál önmaga egy jó marketingfogás, ahol a különböző szállodák és gazdag vendégeik vonultak fel színes balinéz népviseletben és adtak elő egy látványos, ám rövid műsort. Közben, akár a BNV-n pavilonokban gyönyörködhetünk a különböző kiállítók ajánlataiban, ötszörös áron kínált ételeiben és italaiban.

Monkey Forest (Ubud)

Ubud izgalmasabb hely, mondanom se kell, hogy sok a külföldi, de ettől még érdemes több időt is eltölteni a városban, nekünk nem volt sok, a Monkey Forest után, ahol a gengszter majmok ipart űznek abból, hogy a kamerák előtt némi banán reményében szemérmetlenül pózoljanak és ha ez nem válik be, akkor gátlástalanul lopjanak palackozott vizet, fagyit, cigit és ha úgy alakul táskát is...megnéztük a Purih Saren Palace-t.

Az éjszakát Padang Bay Blue Lagoon nevű beachén töltöttük, sötétedés után érkeztünk, elfoglaltuk a kihelyezett napágyakat, elővettük a hálózsákokat és a magunkkal vitt söröket majd vártuk, hogy hajnalban a hullámzás álomba ringasson bennünket.

Blue Lagoon (Padang Bai)

A Blue Lagoon egy igazi víz alatti paradicsom, ahová kishajókkal hozzák a sznorkelezni vágyókat és a búvártanoncokat. Az öbölben nem túl mély a víz, nincsenek erős áramlatok, így a korállok biztonságosan növekednek és a halacskák szépen ficánkolnak körülöttük. A sznorkelezés nagyon jó móka, de nehéz róla beszélni, ha az ember nem ismeri a számtalan színes hal és tengeri élőlény nevét. Legyen annyi elég, hogy láttam hosszúkás, lapos, kerek, kocka, tégla alakú, piros, tarka, sárga, fekete, pöttyös, csücsöri, nagy szemű, kis farkú halat és számtalan színű, formájú tengeri képződményt.

Padang Baitól kb. 15 km-re keletre, Candidasa mellett fekszik a Pantai Putih/ Pasir Putih beach, ami egy tökéletes fehérhomokos tengerpart megfűszerezve némi sziklával és korallerdővel és a parton néhány warunggal, itt is többször aludtunk a parton kihelyezett napágyakon, igaz némi kavarodás és fejenként 15 ezer rupia kifizetése után, amiért már matracokat is kaptunk az ágyakra.

Pasir Putih (Candidasa, Bali)

A nyugágyainknál a vásárolni vágyó lányok örömére folyamatosan váltották egymást az árusok, ki gyümölcsöt pl. mangis/mangosteen, ki ékszereket, mások faragott tárgyakat, ruhákat árult. A part közelében hatalmasnak látszó, néha tényleg erős hullámok vagdossák földhöz az óvatlan fürdőzőket, de pár métert úszva már igazán kellemes és még látnivalóban sem kifejezetten szegény tenger fogadja az úszni vágyókat, igaz látnivalóban a Blue Lagoon vagy Amed ezerszer gazdagabb, de ez a part sem teljesen unalmas a sznorkelezni vágyók számára.

Innen Ujung felé kis kitérő a Taman Ujung Water Palace, ami a hatalmas földrengés következtében teljesen összedőlt, de újáépítették és most teljes pompájában tündököl.

Taman Ujung Water Palace (Ujung)

Észak Bali

Eltelt néhány hét és Bali újra elementáris erővel rántott magához. Második nekifutásra északról vettem be a szigetet. Éjszaka érkeztem Gilimanukra, ahonnan már az utolsó busz is kifutott észak felé, így miután több kedves, de annál drágább ajánlatot kénytelen voltam visszautasítani, gyalog indultam neki. Bence elindult értem motorral, közben én egy teherautóra felkéredzkedve vánszorogtam felé. Így érkeztem meg a delfinek és a bulék üdülővárosába, majd az attól keletre fekvő óriásfaluba, Singarajába. A sziget északi részének felfedezésében 5 napig Bencéék, majd Enikő és Bea volt kalandortársam.

Yeh Mampeh Water Fall (Desa Les)

Lovina, Singaraja

Lovina fekete homokos strandja önmagában nem nagy szám, mégis sokan nyaralnak itt. A parton a hajnali delfinhajszáról visszatért hajók száradnak, miközben a hatodik masszázsajánlatot is kénytelen vagyok visszautasítani. A parton warungok és drága buléhelyek: éttermek és zenés szórakozóhelyek apasztják a nyugati tárcákat. Mi ezért egy helyi árustól vettünk Nasi Campurt mindössze 5 ezer rupiáért, majd egy helyen néhány happy hours price sörrel és arakkal indítottuk a regénybe illő kalandos éjszakát, mely ezt követően néhány deci Martinékkal elfogyasztott arak után egy táncos helyen, a tengerparton, majd a Harris homestayban ért véget.

Lovina Beach

Lovinából bérelt motorral lépünk tovább, itt napi 40 ezer a kedvezményes tarifa. Miután az első motorom, egy vadiúj Honda, útban Pura Luhur Batikae felé ledöglött, elég sok időt elvesztettünk és már sötétedés után értem a templomhoz, ami így kimaradt. Viszont útközben megnéztünk egy templomot (Pura Maduwe Karang) és egy vízesést (Desa Les Yeh Mampeh), ezekbe errefelé könnyen belebotlik az emberfia.

Amed - sznorkel mi szem szájnak ingere

Végigrobogtunk a parton egészen Tulambenig, amiről azt írja a kék bulégájd, hogy kitűnő sznorkelingező hely, megbizonyosodtunk róla, hogy nem is annyira, kevés a látnivaló és nem is volt olyan átlátszó a víz. Mélyen lapulnak a dolgok ezért búvárkodásra inkább alkalmas lehet. Egy elsüllyedt templom/ hajóroncs is ebből a szempontból érdekes. Amed, még inkább a vele összenőtt Jemeluk viszont olyan mintha egy víz alatti akváriumban lennénk, tökéletes látvány óriás kék tengeri csillagokkal csak egy jó narrátor hiányzik, aki vasárnap délutáni természetfilmes hangon elmondja, hogy mit is látunk.

Amed, Jemeluk

Amedben összesen 3 éjszakát töltöttem. Nem így akartam, de miután a Sunset caféban is szemmel láthatóan lement a nap és elindultunk volna megmászni az Agungot, egy szerencsétlen ugratásnak köszönhetően elestem a motorral és szereztem némi könnyen kiheverhető sérülést. Azonban ennek köszönhettem, hogy a helyiekkel élőben végignézhettem egy igazi kakasviadalt.

Amed

Bali nem könnyen enged, szerzett sebeimnél sokkal jobban fájt, hogy újra el kellett hagynom a szigetet. De készülj Bali, még visszatérek!

Címkék: Bali Lovina Kuta Blue Lagoon Pasir Putih Amed

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.